مشكلتين شائعتين ارجو الحل

مشكلتين شائعتين ارجو الحل منى عبد الرحمن
28/03/12 23:12

المشكلة اللى هقولها دى مش مشكلتى بس بس انا كنت قاعدة مع مجموعة من اصحابى ولاقيت عندهم نفس المشكلتين فارجو تلاقيلهم حل المشكلة الاولى :- الحب عند الاطفال قصدى بالاطفال فى فى سن 6_ 10 سنوات طبعا المدارس دلوقتى مشتركة وفوجئنا بالعلاقات الغرامية بين الاطفال يعنى على سبيل المثال طفل بيقول لمامته انه بيحب زميلته جدا وبيقنعها بحبه بيقولها انها مش اخته يعنى يقدر يجوزها لما يكبر وطفلة بتحكى لمامتها ان فى واحد صاحبها بيحبها وباسها فى بقها ولما بتيجى تاخدها من المدرسه دايما بتلاقيهم واقفين مع بعض على جنب ولاقت معاها استيكر والبنت قالتلها انه هدية من زميلها اللى بتحبه ... وهكذا المهم ان الاطفال فعلا بيتكلموا بجد مش بيهزروا ولو قولتى ان الكلام ده عيب وقفلتى الموضوع على كده مش هيقتنعوا وهيكلموهم بردوا فى المدرسه بس مش هيقولولك عشان متزعليش طب الامهات يعملوا ايه فى الحالة دى ...؟ المشكلة الثانية :-الواجب المدرسى بين الترغيب و الترهيب دلوقتى فى المدارس الواجب بيكون كبير وعلشان الطفل يخلصه لازم بياخد وقت كبير فتضطر الام انها تضغط عليه اما بالضرب او التهديد او حتى بمكافأة لما يخلص لكن الاطفال جالهم اكتأب من الواجب حتى المكافأة مش عاوزنها ازاى نرجع نحببهم فى المذاكرة

اضف تعليق

تحياتي،

بالنسبة للمشكلة الاولى "العلاقات الغرامية لدى الاطفال" فهي تنبع عموما بسبب ما ينكشف اليه الاطفال من ممارسات وتصرفات في المجتمع، سواء بشكل مباشر من البيئة المحيطة او من وسائل الاعلام كالتلفزيون والصحف. من المهم هنا دور الأهل بعدم كشف الاطفال لهذه الممارسات حيث ان فهمهم وخبرتهم لا تؤهلهم للتفكير في هذه الامور وأخذ المنحى الصحيح والملائم لسنهم. الاطفال يميلون للتقليد وهذه التصرفات التي ذكرتها هي تقليد لما رأوه أمامهم فيقل دونه بدون تفكير. اسلوب التعامل الصحيح تربويا تجاه ذلك هو بأحدث الى الاطفال بشكل واضح وبمفاهيم مبسطة يسهل عليهم استيعابها، مثل- زميلتك في المدرسة او الحي هي زميلة وحبك لها امر طبيعي وجيد لكنه حب أطفال ، حينما تكبر ستكون علاقتك مختلفة. مهم جداً عدم الاستهزاء بأطفال لان هذا سيؤدي للنتيجة العكسية.

اما بالنسبة للوظائف المدرسية فيجب حث الطلاب عليها ومساعدتهم بها والتأكد من  عدم وجود مشاكل عسر تعليمي تجعلهم يتجنبون الدراسة. يجب الاهتمام بان تكون الدراسة تجربة إيجابية تحدثهم على المواظبة عليها، استمعوا لهم وحاولوا أفهامهم اهمية الدراسة والتحصيل العلمي، إياك وممارسة الضرب باي شكل من الأشكال.

 

بالنجاح

اضف تعليق
الوسواس القهري: أعراضه وطرق علاجه؟

الوسواس القهري OCD اضطراب نفسي يتميز بأفكار وسواسية..

الإبلاغ عن التحرش الجنسي

هكذا تستطيع دعم وتشجيع من تعرضوا للتحرش الجنسي للحديث.

مساج الشياتسو:

التكامل بين العضوي والنفسي

اسلوب الكساندر:

إرشادات للإصلاح الذاتي

العلاج بالصدمة الكهربائية

فيديو لعلاج بالصدمة الكهربائية - شاهد رحلة امرأة مع..

رمضان والحالة النفسية

إليك بعض اللمحات عن فائدة صوم رمضان وأجوائه في الصحة..